هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

معنی واژه هارمونی

هارمونی را می‌توان با عبارت‌هایی مانند همسان بودن و یا تعلق یک چیز به دیگری توصیف کرد. در اینجا منظور از همسان بودن آن نیست که دو چیز دقیقاً مثل هم باشند؛ بلکه نوعی از هماهنگی است که بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی یک رابطه‌ی دیداری ـ منطقی برقرار می‌کند و چشم را می‌نوازد. این هماهنگی معمولاً از طریق تکرار در عناصر طراحی مانند خط، رنگ، بافت، الگو، نور و مقیاس اتفاق می‌افتد. بنابراین می‌توان گفت یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد یک ترکیب است. اگر هارمونی به درستی برقرار شود، می‌تواند بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی تعادل و هماهنگی ایجاد کند.

هارمونی در دکوراسیون

هماهنگی رنگ ها در دکوراسیون داخلی 

در طراحی دکوراسیون همواره توازن و تناسب در انتخاب طرح ها و رنگ ها می تواند محیطی دلخواه و پر نشاط را برای شما فراهم آورد. هارمونی موجود در طراحی یکی از شاخصه های دکوراسیون مدرن به شما می رود. در این میان استفاده از کاغذ دیواری با طرح ها و رنگ های مناسب باعث جلوه بیشتر دکوراسیون منزل و محیط کار شما می شود. به عنوان مثال انتخاب هوشمندانه کاغذ دیواری با زمینه آبی کلاسیک در کنار کاغذ دیواری با زمینه سبز لجنی یا ارغوانی، زمینه آبی در کنار زمینه کرم گندمی، جلوه ای را خلق می کند که شکوه و اصالت تاریخی را درکنار آرامش و جذابیت مدرن به همراه دارد و اگر به دنبال دکوراسیون لوکس هستید در ذهن خود کاغذ دیواری با زمینه بنفش که رنگ ثروت است، را انتخاب کنید.

هارمونی رنگ ها

نحوه ایجاد هارمونی در دکوراسیون داخلی

مهم‌ترین دلیلی که باعث می شود هارمونی در دکوراسیون داخلی اهمیت پیدا کند آن است که هارمونی در حقیقت احساسی است که به یک محیط بخشیده می‌شود. به بیان دیگر محیط‌های مختلف با هارمونی‌های متفاوتی که به خود می‌گیرند احساسات متفاوتی را به افراد حاضر در آنجا القا می‌کنند. یکی از روش‌های ایجاد هارمونی بازی با خط‌ها و زاویه‌هاست. خطوط می‌توانند به گونه‌های مختلفی در کنار هم قرار بگیرند و خط چشمان افراد مشاهده‌کننده را به نقاط مختلف هدایت کنند. خطوط موازی در کنار هم می‌توانند بر روی دیوار امتداد پیدا کنند و بین دیوارهای مختلف رابطه برقرار سازند. خطوط متقاطع نیز بر حسب ضخامت‌هایی که می‌توانند داشته باشند توجه بینندگان را به خود جلب می‌کنند. تعداد زیاد یا کم خطوط می‌تواند یکی از حالت‌های ایجاد هارمونی باشد.

دکوراسیون رنگارنگ

هارمونی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی

شکل‌های هندسی از دیگر مواردی هستند که می‌توانند به ایجاد هارمونی کمک کنند. در دکوراسیون داخلی استفاده از طرح‌های کروی شکل و طرح‌هایی با زوایای خمیده بیشتر موجب آرامش چشم‌ها می‌شود. در عوض شکل‌هایی که زاویه‌های تیز دارند نوعی احساس خشونت را القا می‌کنند. استفاده از شکل‌های هندسی هم می‌تواند به صورت طرح و نقاشی بر روی دیوارها صورت بگیرد و یا اینکه در شکل فیزیکی وسایل نمود داده شود. به عنوان مثال تابلوهای نقاشی گرد، لوسترهای کروی شکل و میزهای دایره‌ای می‌توانند نمونه‌هایی از یک هارمونی دایره شکل محسوب شوند. یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌توان از طریق آن‌ها هارمونی ایجاد کرد رنگ‌ها هستند. در ادامه به روش ایجاد هارمونی از طریق رنگ‌ها خواهیم پرداخت.

هارمونی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ های کاغذ دیواری

شما میتوانید با مطلب کاغذ دیواری، وجه تمایز خانه خودتان را مشاهد نمایید. این نوع کاغذ دیواری از روشن ترین حالت یعنی زمینه یاسی تا تیره ترین حالت یعنی زمینه ارغوانی دارای طیفی وسیعی است که هر کدام از تناژهای این رنگ در کاغذ دیواری می تواند غنا و شکوه را به دکوراسیون خانه شما وارد سازد. اگر به دنبال تقویت روحیه و شادابی هستید، کاغذ دیواری با رنگ های زمینه ساحلی از زمینه زمردی گرفته تا زمینه آبی تیره تاثیر زیادی در آرامش روحی و تقویت روحیه شما دارد. بنابراین از کاغذ دیواری با زمینه رنگ های ساحلی و صدفی برای ایجاد فضایی تسکین دهنده، تمیز و همیشه محبوب در اتاق خواب خود استفاده کنید. اگر به دنبال فضایی با حال و هوای خنک و آرام هستید کاغذ دیوای سبز که نماینده طبیعت است می تواند آرامش روحی زیادی به همراه حس شادابی و جوانی را به دکوراسیون شما هدیه کند.

کاغذ دیواری رنگی در دکوراسیون

تاثیر رنگ ها در چیدمان

همه ما بارها و بارها اهمیت رنگها را در زندگی حس کرده ایم. این عنصر اساسی در چیدمان منزل نیز نقش تأثیرگذاري دارد. بنابراین، با بهره مندي از آن می توانیم خانه اي شاد، دل انگیز و امن داشته باشیم. به همین دلیل لازم است زبان و معناي رنگها را بدانیم تا بدرستی از آنها استفاده کنیم. به طور کلی رنگها دو دسته اند: رنگهاي اصلی که شامل زرد، آبی، قرمز و رنگهاي فرعی نظیر سبز، بنفش، نارنجی، زرد مایل به سبز، سبز مایل به آبی، آبی مایل به سبز، بنفش مایل به قرمز و... که از ترکیب رنگهاي اصلی به وجود می آیند .

البته، تقسیم بندي دیگري هم براي رنگها مطرح میشود. به این ترتیب که آنها را در دو گروه رنگهاي گرم و سرد قرار می دهند. براي تشخیص این مسأله باید در چرخه رنگ خطی از زرد به بنفش بکشید. رنگهایی مثل سبز و فیروزه اي که در ترکیب آنها آبی به کار رفته، در سمت چپ خط قرار دارند که به عنوان رنگهاي سرد نامیده می شوند. این رنگها به طور کلی خاصیت آرام بخشی دارند. رنگهایی نظیر صورتی، نارنجی و... در طرف راست خط قرار دارند و در ساختمان آنها قرمز به کار رفته که به عنوان رنگ گرم شناخته می شوند .

هارمونی رنگ ها

بنابر پژوهشهاي متعدد، این گونه رنگها بیانگر احساسات مختلف هستند که از خوش بینی محض تا خشونت شدید را در بر می گیرد .

تناسب با فضاي خانه از الگوهاي هماهنگ زیر در چیدمان منزل می توان استفاده کرد :

الگوي تک رنگ: در این الگو می توان از یک رنگ براي چیدمان محیط بهره برد.
شیوه کنتراست: در این روش با استفاده از دو رنگ متضاد نظیر آبی و نارنجی می توان فضایی دلخواه ایجاد کرد.
الگوي مشابه: در این روش اگر رنگ زرد را انتخاب می کنید، می توانید براي تکمیل از رنگهاي نارنجی بهره بگیرید.
استفاده از رنگهاي گوناگون: این شیوه گرچه الگویی رایج است، اما باید توجه داشت در این روش، هماهنگی رنگها دقیق صورت بگیرد تا از نظر زیباشناسی چشم نواز باشد

شرکت تیراٰژه هارمونی مفتخر است که زیبا ترین و ماندگار ترین طرح ها را در زمینه اجرا و  فروش پارکت لمینت و کاغذ دیواری  ارائه دهد و امیدوار است پاسخگوی سلایق و روحیات طیف بی شمار مشتریان خود باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید